Medfølelse kurser og foredrag

Hvad er der galt med selvtillid?

At have høj selvtillid opfattes af mange som vejen til at få det godt med andre mennesker og med sig selv. Når vi har høj selvtillid, klapper vi os selv på skulderen og har energi til at møde udfordringer med ret ryg og oprejst pande. Det er en rigtig dejlig følelse, og der er i sig selv ikke noget negativt i at have høj selvtillid. Problemet opstår, når de udfordringer, vi møder, bliver for store, og vi fejler. Fordi selvtillid ofte hænger sammen med præstationer, kan den hurtigt dale, når vi ikke føler, at vi slår til.

En uholdbar vej til selvtillid

Rigtig mange af os går rundt og stræber efter at være bedst. Og ikke bare bedst til én ting. Vi vil gerne være både den smukkeste og klogeste og hurtigste, og alt sammen gerne på samme tid. Vi sammenligner os med andre mennesker og vejer og måler vores værd i forhold til dem. Vi er overbeviste om, at det er muligt for lige præcis os at nå først i mål. Vi presser os selv hårdere og hårdere, men alligevel bliver målstregen ved med at rykke sig, så den altid er lige uden for rækkevide. Og selvfølgelig er det ikke realistisk altid at være på førstepladsen. Der vil, lige meget hvor hårdt man prøver, altid være nogen, der ser ud til at være smukkere, dygtigere og have det sjovere, end man selv har det. Skulle man være i tvivl, kan man altid tage et kig på de forskellige sociale medier. 

Hvordan reagerer vi så, når andre ser ud til at klare sig ”bedre” end os? Vi forsøger at puste vores slatne selvtillid op som en ballon ved at lede efter andres fejl og mangler. Har vi ikke alle prøvet at tænke en tanke som: ”Det kan da godt være, at hun/han har fået en forfremmelse, men det er jo altså ikke kun på grund af talent. Nej, det er også, fordi vedkommende indynder sig hos chefen ved enhver given lejlighed”? Ved at fokusere på negative sider af andre mennesker, prøver vi at føle os bedre end dem for at booste vores egen selvtillid. Det samme gælder, når man begår en fejl, som vi mennesker jo gør en gang imellem, og man indædt forsøger at skyde skylden på andre i stedet for at se i øjnene, at fejlen var ens egen.

Når illusionen brister 

Vi puster og puster i vores selvtillidssballon for at have det godt med os selv, men det er ikke nogen holdbar løsning. At tænke dårligt om andre og skyde skylden på dem for at undgå at se sine egne fejl i øjnene er kun en midlertidig løsning på at få det bedre med sig selv på. På et tidspunkt springer ballonen, og vi står tilbage med erkendelsen af, at vi ikke kan være bedst til alting, og at vi også begår fejl. Vi kan blive dybt skuffede over os selv. Det er her, vi begynder at tænke negative tanker om os selv, og vores selvværd daler.

En anden vej til selvtillid

Hvad er så løsningen? At øve sig i at stoppe sammenligningerne af sig selv med andre og acceptere sine egne fejl og mangler. At indse at man er menneske og derfor ikke perfekt. At lære ikke at lade sin selvtillid og sit selvværd afhænge af præstationer og ydre forhold, men i stedet være forbundet med en dybfølt medfølelse for sig selv. Forsker og psykolog Kristin Neff har udviklet idéen om ’self-compassion’, som indebærer at føle samme medfølelse og forståelse for sig selv, som man gør for andre. I stedet for at dømme og kritisere sig selv, når man fejler eller ikke præsterer, møder man med self-compassion sig selv med venlighed og forståelse. Gennem træning af self-compassion kan man lære at give den samme omsorg og støtte til sig selv, som man ville give til en god ven.

 

__________________________

Roskilde psykologerne
Nina Werner og Jeanette Beierholm.
Læs mere: http://roskildepsykologerne.dk/

Relaterede artikler efter område




Del indlæg

  • Google
  • Facebook
  • linkedin
  • twitter

Kommentarer

log ind eller opret konto for at skrive kommentarer
Hvorfor selvtillid skal gå gennem self-compassion